معرفی غذاهای محلی ترکیه و دستور پخت آنها

غذاهای ترکیه در منوی رستوران های جهان بسیار یافت میشود. غذاهای عثمانی فراوانی در ترکیه وجود دارد که به عنوان غذاهای سنتی ترکیه شناخته شده و محبوبیت بسیاری دارد . پایه اصلی غذای ترکیه معمولا گوشت قرمز می باشد.تمامی مناطق ترکیه دارای غذاهای ترکیه ای و دسر های خوشمزه مخصوص به خود می باشد.

غذاهای ترکیه دارای تنوع بسیاری می باشد . از این رو اکثرافراد ازنقاط مختلف جهان به این غذاها علاقه مندند.پایه غذاهای ترکیه فقط محدود به گوشت نیست،بلکه این غذاها دارای تنوع مختلف مطابق باسلیقه هر فرد می باشد.

معرفی غذاهای ترکیه با طعم های فراموش نشدنی

ترکیه کشوری محبوب در میان گردشگران و توریست ها از سراسر دنیا میباشد. تعداد بسیار زیادی از رستوران و کافه ها در تمام نقاط این کشور به چشم می خورد.ما لیستی از بهترین غذاهای محلی ترکیه را برای شما تهیه کرده ایم تا هنگام سفر و رفتن به رستوران های این کشور غذای مورد علاقه و سلیقه خود را به راحتی سفارش دهید.

1- مانتی: Mini Ravioli غذای ترکیه

مانتی از جمله معروف‌ترین غذاهای ترکیه‌ ای و مدیترانه‌ای است که در شکل و اندازه‌های مختلف و با مواد میانی مختلف تهیه می‌شود. مانتی در واقع یک نوع پیراشکی گوشت به سبک ترکیه ای میباشد.مانتی همره با ماست ، چاشنی سیر، گوجه سرخ شده و چاشنی پودر فلفل پول بیبر ( فلفل قرمز تركيه ای) سرو میشود.

 مانتی: Mini Ravioli غذای ترکیه

در کشور ترکیه، مانتی شهر کایسری بسیار معروف میباشد، مانتی کایسری بسیار نازک و دقیق درست میشود، یکی از رسم های مردم شهر کایسری در هنگام ازدواج این است که عروس آن ها بتواند مانتی کایسری را به زیباترین شکل ممکن به گونه ای که 40 عدد مانتی در یک قاشق جا بگیرد درست کند.

طرز تهیه مانتی آماده:

برای تهیه مانتی ، ابتدا خمیر ورز داده شده را با وردنه رول می کنند. سپس خمیر رول شده را به مربع های کوچک برش داده و هر مربع را با دقت با پیاز و گوشت ادویه دار پر کرده و آن ها مانند بغچه به هم میچسبانند ،مانتی پر شده را در آب جوش ریخته و مدتی می پزند. وقتی مانتی ها بر روی آب جوشیده قرار بگیرند یعنی مانتی حاضر و پخته شده است ، آن را از روی آتش برمی دارند. سپس سسی از مخلوط ماست ، چاشنی سیر، گوجه سرخ شده در روغن و چاشنی پودر فلفل پول بیبر ( فلفل قرمز تركيه ای) تهیه کرده و بر روی مانتی ریخته و آن را سرو میکنند

این غذا رو هم بپزید!  طرز تهیه غذاهای محلی شیرازی خوشمزه برای شما

مانتی آماده چیست؟

برای درست کردن مانتی مجبور به درست کردن خمیر آن نیستید زیرا مانتی اغلب در فروشگاه های به شکل یخ زده نیز فروخته می شود ، همچنین خمیر آماده مانتی ، به شکل بسته بندی و یا باز در سوپر مارکت های ترکیه نیز به فروش میرسد، پس از خرید خمیر آماده مانتی ، آن را در آب جوش به مدت 20 دقیقه ریخته و پس از تهیه سس میتوانید مانتی لذیذ خود را سرو کنید.

مانتی های آماده بسته بندی شده که در سوپر مارکت هایی مانند Migros و یا CarrefourSA به فروش میرسد معمولا برای 4 نفر میباشد

2- غذای ترکیه ، کوفته ترکی:

کوفته ترکی از انواع غذاهای ترکیه ای خوشمزه و مقوی است که طرفداران بسیار زیادی دارد.در ترکیه کوفته را با پلو و یا نان سرو می کنند. درتهیه کوفته ترکیه از گوشت چرخکرده بره، گوسفند یا گاو، پیاز خرد شده و ادویه های مختلف استفاده میشود.

3- Lahmacun ؛ پیتزای معروف ترکیه

یکی دیگرازغذاهای ترکیه ای محبوب Lahmacun می باشد. این غذا همان پیتزا ترکیه ای است.Lahmacun یک پیتزای نازک برشته شده همراه با طعم شیرین گوشت چرخ‌کرده بره و فلفل‌های چیلی تند می باشد.

Lahmacun ؛ پیتزای معروف ترکیه

این غذا دراکثر منوهای رستوران ها در ترکیه وجود دارد.

4- Menemen ؛ املت ترکیه ای

Menemen نوعی املت ترکیه ای و از جمله غذاهای ترکیه خوشمزه است.

در ترکیه معمولا این غذا را برای صبحانه سفارش می دهند. ‏Menemen‏ ترکیبی است از تخم مرغ و سبزیجاتی نظیر گوجه فرنگی ، پیاز و ‏فلفل که با هم سرخ می شوند و سپس تخم مرغ به آنها اضافه می شود.

این غذا رو هم بپزید!  آموزش طرز تهیه شفته کوفته سماق کاشان +بررسی خواص و فواید سماق

5- شیش کباب، کباب سیخی نوعی غذای ترکیه

شیش کباب، یا همان کباب سیخی ازجمله غذاهای لذیذ ترکیه می باشد. این غذا مورد علاقه عاشقان کباب و گوشت می باشد. شیش کباب دارای گوشت هایی به قطعات کوچک و به شک کبابی می باشد و درمرینت کردن گوشت این غذا از آویشن، جوز هندی، بهارات،فلفل سیاه تازه آسیاب شده و فلفل قرمز خرد شده استفاده میگردد.

6- دونر کباب ترکی

دونر کباب نوعی از غذاهای ترکیه ای لذیذ میباشد که با حرارت مستقیم ورق گریل آتشی تهیه می‌شود.

 دونر کباب ترکی

این غذا نوعی کباب است که با بریدن گوشتی که در دورآتش به حالت عمودی در حال گشتن است به دست می‌آید که هم به صورت پرسی و هم به شکل ساندویچ سرو می شود. دونر کباب از خوشمزه ترین غذاها ترکیه میباشد.

7- اسکندر کباب غذای ترکیه

اسکندر کباب جزو غذای ملل – ترکی میباشد

اسکندر کباب غذای ترکیه

در تهیه این غذا از گوشت گوسفند، نان برشته شده ، سس گوجه فرنگی تند و کره گوسفندی آب شده و ماست استفاده میشود.یکی از آداب این غذا در رستوران های ترکیه این میباشد که سس گوجه فرنگی و کره آب شده را هنگام قرار دادن غذا بر روی میز ، بر روی غذا میریزند.

این غذا، نام خود را از مخترعش، اسکندر افندی (استاد اسکندر)،که در اواخر قرن نوزدهم در امپراتوری عثمانی، در بورسا زندگی می‌کرد، گرفته‌ است، از این رو آن را بورسا کباب نیز مینامند.

8- چوربا: سوپ ترکیه

چوربا یا همان سوپ ترکیه ای، دارای تنوع مختلف، لذیذ و مقوی میباشد. چوربا در زمستان‌های سرد ترکیه بسیار پرطرفدار است. مردم ترکیه علاقه فراوانی به سرو چوربا به عنوان پیش غذا دارند.

این غذا رو هم بپزید!  آموزش طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی با مرغ و طعمی بی نظیر با 3 روش + فوت و فن های روغن افتادن خورشت فسنجان مجلسی

9-پیده غذای ترکیه

پیده از جمله غذاهای ترکیه بسیار خوشمزه ای است که در ترکیه طرفداران زیادی دارد.پیده، نوعی پیتزا ترکیه ای میباشد که دارای تنوع بسیار فراوانی است. پیده در اصل پیتزای ترکیه مخصوص میباشد از این رو بهترین و خوشمزه ترین پیده ها، پیده های منطقه دریای سیاه (Karadeniz ) میباشد.

پیده

زیرا پیده در سال 1850 برای اولین بار در شهر ساحلی و کوچک بافرا در نزدیک دریای سیاه توسط نانوایی درست شد.این نانوا با درست کردن خمیر و اضافه کردن گوشت به آن برای اولین بار پیده را درست کرد.پیده اصل، پیده گوشت میباشد.

طرز تهیه پیده؟

برای درست کردن پیده گوشت، ابتدا خمیر پیده را حاضر کرده سپس بر روی آن مخلوطی از گوشت خورد شده بره همراه با ادویه ، گوجه و پیاز ریخته و در درون تنور ویا فر قرار میدهند، هم چنین ریختن کنجد بر روی خمیر و پنیر پیتزا بر روی پیده از دیگر عادات مردم ترکیه در هنگام درست کردن پیده میباشد.

انواع پیده

پیده تنها با گوشت درست نمیشود بلکه دارای انواع مختلفی میباشد مانند:

  • پیده پنیر
  • پیده سبزیجات
  • پیده سوجوک( نوعی سوسیس ترکیه ای)
  • پیده مرغ
  • پیدهاسفناج
  • پیده بیکن ( بیکن، نان پیده و پنیر موزارلا)

معمولا پیده ای که در شهر ترابزون درست میشود آن را با تخم مرغ سرو میکنند. به این نوع پیده، پیده ترابزون میگویند‌.
شکل پیده متفاوت میباشد اما معمولا مردم ترکیه آن را به شکل قایق درست نمیکنند، به این صورت که ابتدا خمیرپیده را به شکل قایق در آورده، سپس درون آن را با موادی مانند گوشت و یا اسفناج پر میکنند.

این غذا رو هم بپزید!  آموزش طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ برای چهار نفر+ بررسی نکات مهم برای خوشمزه کردن خورشت

همچنین نوعی پیده به شکل بسته وجود دارد که آن را پیده کاپالی می نامند، این طرز پیده از پیده های معروف دریای سیاه میباشد.
مردم ترکیه علاقه فراوانی به پیده دارند از این رو درمنوی اکثر رستوران های ترکیه پیده نیز یافت می باشد.
بهترین رستوران هایی که میتوانید پیده های لذیذ در آن سرو کنید ، رستوران هایی هستند که معمولا نام پیده را در اسم رستوران خود به کار میبرند.

10- بلغور پلو نوعی غذای ترکیه

بلغور پلو یک غذای لذیذ و سبک ترکیه ای هست که جز مشهورترین غذاهای ترکیه می باشد.

بلغور یکی از مواد غذایی است که در غذاهای ترکیه ای بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. پلوی بلغور که تقریبا در همه بخشهای مختلف آناتولی، پخته میشود، از غذاهای بسیار مهم در کشور ترکیه میباشد.

11- دلمه

دلمه ترکیه‌ ای غذایی شبیه به دلمه برگ مواست.

 دلمه

در ترکیه دلمه به سبزیجاتی چون فلفل، کدوو بادمجان که داخلشان پر میشود نام داده میشود. به غذاهایی که داخل برگ پخته میشوند، همانند برگ مو، کلم و این قبیل سبزیجات، سارما گفته میشود.

12- ساندویچ ماهی

یکی ازغذاهای ترکیه و یا فست فود لذیذ ترکیه ساندویچ ماهی نام دارد. در نزدیکی تمامی ساحل ها در ترکیه این ساندویچ به فروش می رسد. این غذا شامل نان سفیدی است که داخل آن ماهی سفید گریل شده به همراه پیاز حلقه حلقه شده و سالاد قرار دارد. تعدادی زیادی از گردشگران به این ساندویچ علاقه فراوانی دارند.

13- چی کوفته (کوفته خام) غذای ترکیه

چی کوفته یکی از خوش مزه ترین غذاهای ترکیه می باشد. ترکیب اصلی این غذا از گوشت چرخ شده‌ بدون چربی و اضافات و آرد بلغوراست.چی کوفته بسیار لذیذ و خوشمزه میباشد و در ترکیه طرفداران بسیاری دارد. معمولا در اکثر رستوران ها بعنوان اکرام (مخلفاتی که همراه غذا ارائه می شود مانند سالاد) به مشتریان ارائه می شود.

این غذا رو هم بپزید!  طرز تهیه انواع آبگوشت های ایرانی + بررسی فوت و فن ها و خواص آبگوشت

14- کباب علی نازیک نوعی غذای ترکیه

یکی از غذاهای لذیذ ترکیه ای کباب علی نازیک میباشد. این غذا ، از غذاهای مشهور شهر قاضی آنتپ میباشد.

دستور پخت کباب علی نازیک :

برای تهیه این غذا ابتدا گوشت چرخ‌کرده را با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط کرده، سپس آن را به صورت تکه های ریز و دایره ای شکل در ظرفی از روغن در حال جوش قرار میدهید.

 کباب علی نازیک
  • سپس بادمجان را سرخ کرده را صورت ساطوری و خیلی ریز خرد کرده و یا له کنید، به بادمجان مخلوط ماست و سیر را اضافه کنید.
  • بادمجان و ماستی را که با سیر مخلوط شده است، با هم ترکیب کنید و در ظرفی قرار است غذا را سرو کنید بریزید.
  • گوشت‌های قلقلی را روی ماست بچینید و با چند پر سبزی یا چند لایه گوجه فرنگی سرخ شده تزیین کنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله با غذاهای محلی ترکیه آشنا شدید.همچنین از دستور پخت آنها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

پیشنهاد ما به شما

غذای محلی آذربایجانی

اکثر شهرهای ایران غذاهای محلی مربوط به خود را دارند و گاهی اوقات این غذاها …

دیدگاهتان را بنویسید