غذا های سنتی ایران

بدون شک یکی از خاطره انگیزترین مراحل سفر، غذا های سنتی آنهاست. همه گردشگران در مسافرت همیشه می خواهند مزه های مختلف را با طعم محلی هر شهر تجربه کنند. غذاهای سنتی تنها خوراک نیستند، بلکه معرف شرایط جغرافیای، اقتصادی و اجتماعی آن شهر هم هستند.

معرفی غذا های سنتی شمال ایران

1-غذا های سنتی مازندران:

فسنجان با گوشت مرغابی و انواع پرندگانی که شکم شان با دانه های انار ترش جنگلی و سبزی های معطر پر شده است، از غذاهای رسمی سنتی مازنی اند.

شیرینی های محلی وغذاهای سنتی استان مازندران:

بورانی کدو حلوایی و بورانی بادمجان کبابی، ماست دلالی و نازخاتون که ترکیبی از بادمجان کبابی و سبزی معطر و آب غوره است، از دسرهای سفره های مازندرانی هاست. مربای بهارنارنج و مربای تمشک هم خوراکی های هیجان انگیزی است.

غذاهای سنتی

2- معرفی غذاهای سنتی گیلان:

سرآمد غذاهای سنتی خوشمزه ایرانی است. غذاهای گیلانی طعم و مزه فوق العاده ای دارند. انواع سبزیجات و طعم دهنده هایی که در گیلان وجود دارد، عامل اصلی خوش طعم و مزه شدن غذاهای گیلانی است.

غذای محلی باقالاقاتق از چه موادی تهیه می شود؟

باقالاقاتق یکی از سالم ترین و لذیذترین غذاهای سنتی رشتی است. برای تهیه باقالاقاتق نوعی باقلای خاص که در گیلان می روید، مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر موادی که در تهیه این غذا به کار می رود، می توان به سیر، تخم مرغ و شوید اشاره کرد. برخی باقالاقاتق را با برنج و به عنوان غذای اصلی و برخی دیگر به عنوان پیش غذا می خورند.

میرزاقاسمی چگونه درست می شود؟

دیگر غذای پرطرفدار گیلانی میرزاقاسمی است. این غذا هم گاهی به عنوان پیش غذا خورده می شود. بادمجان، تخم مرغ، سیر فراوان و گوجه فرنگی از جمله موادی است که در ترکیب میرزاقاسمی مورد استفاده قرار می گیرد. بادمجان میرزا قاسمی را اکثرا کبابی می کنند.

معرفی غذای سنتی سیر قلیه:

یکی دیگر از غذاهای سنتی خوشمزه گیلانی که عطر و بویش، دل همه را می برد، خورشت سیر قلیه است. مرغ، لپه، سیر و رب گوجه فرنگی اصلی ترین موادی است که در سیر قلیه می ریزند. سیر قلیه هم مثل خیلی از دیگر غذاهای گیلانی با برنج خورده می شود.

ترشه تره غذای سنتی کدام شهر است؟

ترشه تره یکی از غذاهای سنتی گیلانی و بسیار خوشمزه است. زمانی که ترشه تره می خورید، طعم انواع سبزی های خوش عطر را حس می کنید. آب نارنج یا آبغوره فراوان طعم ترش خوشایندی به این غذا می دهد. تخم مرغ، دارچین و سیر از دیگر موادی است که برای تهیه ترشه تره مورد استفاده قرار می گیرد.

تره ترش

خورشت آلو مسما یکی از غذاهای خوشمزه گیلان است:

در خیلی از شهرهای ایران، خورشت آلو مسما را درست می کنند، البته در هر شهر به سبک خود. اما خورشت آلو مسمای گیلانی یک چیز دیگر است! این غذای ترش و خوش طعم را با آلو، قیسی، مرغ، شکر و زعفران می پزند.

اناربیج غذای محلی کدام شهر است؟

اناربیج یکی دیگر از خورشت های لذیذ و از غذاهای سنتی گیلانی است. اناربیج شباهت زیادی با خورشت فسنجان دارد. با این تفاوت که در اناربیج از انواع سبزیجات خوش طعم هم استفاده شده است. برخی فسنجان را شیرین، برخی ترش و برخی هم ملس درست می کنند. اما اناربیج با داشتن رب یا آب انار حسابی ترش است

3- شیرینی های قزوین چیست؟

استان قزوین است و قیمه نثارش. نان قندی، باقلوای لوزی، شیرینی اتابکی، نان نازک و نان برنجی هم از انواع شیرینی این استان است. پسته و فندوق هم مخصوص قزوین است. زغال اخته های ترش و مرغوب قزوین را هم فراموش نکنید.

این غذا رو هم بپزید!  آشنایی با غذاهای سنتی و محلی همدان
نان قندی

معرفی غذا های سنتی شمال شرقی و شرق ایران

1- غذاهای سنتی سمنان:

غذاهای سنتی مثل ته چین و چرتمه پلو دارد. کشک و پسته هم که محصولات اصلی این استان هستند. محصولات دامی این روستا می توان به شیر، ماست، کره، آروشه، لور، سرشیر محلی، سرماست محلی، عسل طبیعی، قره قروت (تفره) و غیره اشاره نمود.

همچنین محصولات باغی مانند گیلاس، آلبالو، زردآلو، توت و به ویژه گردو می توان نام برد. از محصولات خوراکی صحرایی می توان از سامباروک (آلبالوئک)، سولی، زرشک، ولیک، سیب وحشی، گالش انگور و غیره می توان نام برد.

نان پنجه کش، نان گرده و کچیله نون محتوی گردو از نان های بسیار خوشمزه دست پخت زنان این آبادی است. همچنین آش گزنه، آش زرشک، تفره که با قره قروت درست می شود.

2- خراسان رضوی

مشهد است و شیشلیک شاندیزش. کباب های معروفی که در ییلاق های مشهد عرضه می شود در جای دیگری پیدا نمی شود. آب نبات زنجبیلی هم از شیرینی های این منطقه است.

معرفی غذا های سنتی غرب و شمال غربی ایران

1- غذا های سنتی آذربایجان غربی:

مردم استان آذربایجان غربی معمولاً غذاهای گوشتی را با ترشی مصرف می کنند. از جمله این ترشی ها می توان به ترشی مخلوط، ترشی لیته و ترشی هفته بیجار اشاره کرد.

گاتخ شورباسی (آبگوشت ماست) و قورت شورباسی (ّآبگوشت کشک) و چهمجه (غذای محلی درشهرستان نقده(سلدوز) که با برنج گوشت غاز ویک گیاه صحرایی به نام اولیک تهیه می شود. یارما آشی و یارما شورباسی(آش وشوربای بلغور) ازدیگر غذاهای مرسوم ومحلی این استان است.

غذای گوشتی

همچنین در شهرستان های خوی و ماکو کله جوش با گیاه محلی که در بهار می روید واله گز نام دارد می پزند که خیلی خوشمزه است البته آب ماهیچه لپه برنج و بلغور، پیاز و نعناع و سیرداغ دیگر مخلفات این غذا است.

2- غذای سنتی معروف آذربایجان شرقی چیست؟

اگر قصد مسافرت به این استان را دارید حتما دویماج (خوراکی سنتی از آذربایجان شرقی در تبریز) را امتحان کنید! کوفته تبریزی، اوماج آشی (آش اوماج ) اوماج حالواسی (حلوای اوماج)، قویماق و قایقاناق از جمله غذاهای سنتی آذربایجان به حساب می آیند که می توانید برای صبحانه ازین غذا حتما استفاده کنید.

3- معرفی غذاهای سنتی تبریز :

اسمش که می آید ناخودآگاه دل آدم برای کوفته تبریزی پر می کشد، کوفته تبریزی مشهورترین غذای آذربایجان شرقی است. فوت کوزه گری لازم دارد تا موقع پختن از هم باز نشود.

پیخاخ قیمه هم خوراکی لذیذ از گوشت و پیاز و زعفران و خلال بادام است که چشیدن آن را پیشنهاد می کنیم.

4-غذاهای سنتی اردبیل چیست؟

اردبیل است ومزه آش دوغ اش. در هوای خنک اردبیل، خوردن آش دوغ محلی خیلی مزه می دهد. پلو قیسی هم یکی دیگر از غذاهای معروف اردبیلی است. خوردن و بردن عسل سبلان و ساری حلوا را فراموش نکنید.

5- معرفی غذاهایی سنتی زنجان:

غذاهای محلی استان زنجان را انواع آش چون: آش بلغور، آش رشته، آش انار، یوتی آش، آبگوشت های محلی، یوتی آش، و انواع غذاهای دیگر چون: کاله جوش، کوفته ترکی، انواع دلمه ها، کباب ترکی، خورشت مسما با مرغ، خورشت گوجه فرنگی، خوراک هویج، قیمه پلو، حلوای گردو و انواع دسرها، ترشی ها، مرباها، نان ها، سالادها و… تشکیل می دهد.

6- غذای سنتی همدان چیست؟

همدان دیار ترشی ها و مرباهای عجیب و غریب است. همدانی ها از پوست هندوانه، ترب سیاه و حتی پوست لیموترش و کدو مسمایی مربا درست می کنند.

ترشی گردو هم از ترشی های مشهور این استان است. آش میوه، خورشت غوره بادمجان و آبگوشت کلم و آبگوشت سیب سیرغوره از غذاهای معروف همدان است.

این غذا رو هم بپزید!  معرفی بهترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی مشهد

7- غذاهای سنتی کرمانشاه چیست؟

وقتی به کرمانشاه رفتید از خوردن خورشت خلال بادام، دنده کباب، سیب پلو و کوکوی پاغازه غافل نشوید. نان برنجی، روغن کرمانشاهی و کاک هم خوراکی های مقوی این استان است.

ابگوشت

8- شیرینی های سنتی معروف ایلام:

نان ساجی، نان پپگ، کوفته سیرابی و قیماق از غذاهای بومی ایلام است.

9-غذا های سنتی کردستان:

بریان کباب یا کباب ترکی از غذاهای سنتی رسمی کردستان است. کنگرماست و کلانه که ترکیبی از نان محلی و پیازچه و کره محلی است از پیش غذاهای کردی اند. کوکوی کنگر، آش کردی، آش گزنه و دوغ هم از دیگر خوراکی های این منطقه است.

معرفی غذا های سنتی جنوب ایران

1– خوزستان

خوردن سمبوسه و فلافل های تند دست ساز، در حالی که روی پل کارون ایستاده اید توصیه می شود. قلیه ماهی، پلو شوشتری، ماهی صبور و حریسه از غذاهای معروف خوزستانی ها است.

2- معرفی غذاهای سنتی چهارمحال و بختیاری:

در استان چهار محال و بختیاری به علت دارا بودن اقلیم سردسیر شرایط مناسبی برای تولید گردو فراهم است و مغز گردو شفاف تولید می شود.اسم کباب بختیاری را که حتماً شنیده اید، در فهرست همه رستوران های ایرانی هم پیدا می شوداین غذای گوشتی غذای محلی چهارمحال و بختیاری است. کاچی های چهار محالی هم معروف اند.

3-غذاهای سنتی سیستان و بلوچستان:

در سفر به نقاط مختلف ایران باید به جنبه های مختلفی توجه داشت. سرزمین چهار فصلی که مملو از طبیعت و آثار تاریخی و فرهنگ های متنوع است. امروز سفری به دیار آفتاب و بادهای موسمی سیستان و بلوچستان خواهیم داشت؛ اما سفری متفاوت…یکی از راه های شناخت و نزدیکی به مردمان یک سرزمین آشنایی با فرهنگ غذایی و چشیدن طعم غذاهایشان در شهر یا روستای آن هاست. سیستان و بلوچستان به خاطر شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاص خود در هر شهر و روستایی آداب غذایی متفاوتی دارند که همه ریشه در سنت و مواد اولیه موجود در منطقه داشته است.

فرهنگ غذاهای سنتی مردم سیستان و بلوچستان چگونه است؟

استان پهناور سیستان و بلوچستان در شرق جنوب شرقی ایران واقع شده و دارای پیشینه ی تاریخی و فرهنگی غنی است. شرایط اقلیمی و جغرافیایی در هر بخش از این استان سبب شده تا مردم سلیقه ی غذایی متفاوتی داشته باشند؛ مثلا مردم چابهار و کنارک انواع خوراک ماهی را در وعده های غذایی خود می گنجانند و در قسمت هایی که خرما محصول عمده ی آن هاست خرما را ماده اصلی در تهیه ی غذای روزانه ی خود قرار می دهند و… سیستان از گذشته های دور به انبارغله معروف بوده و این ویژگی در خوراکی ها و غذاهای آن ها مشهود است.

تباهگ ( tabaheg ) از غذاهای سنتی خوزستان است:

از روزگاران قدیم مردم بلوچستان پیش از ماه رمضان غذایی لذیذ و خوشمزه را برای سحرهای این ماه آماده می کنند. از نیمه دوم ماه شعبان بلوچی ها بز یا گوسفندی را ذبح کرده و به چند قسمت تقسیم می کنند. در مرحله بعد به گوشت پودر انار و نمک زده و در آفتاب می گذارند تا خشک شود. این کار را در قدیم به خاطر نبود یخچال و امکانات انجام می دادند اما همچنان در این منطقه، مردم پیش از ماه رمضان با شور خاصی به آماده سازی تباهک می پردازند و برای جلوگیری از آلوده شدن گوشت در هوای آزاد، روی آن را پارچه ای تمیز می اندازند.

تباهگ

درست کردن غذای سنتی سَبزک در کدام فصل بهتر است؟

در فصل سرما وقتی کسی سرما می خورد، اهالی بلوچ سوپی با گندم تازه طبخ می کنند. برای تهیه این سوپ خوشه های گندم تازه را روی آتش میگیرند و سپس آن را بر زمین می کوبند تا دانه ها جدا شود. دانه های گندم را خرد وبا آن سوپ می پزند.

این غذا رو هم بپزید!  بهترین کبابی های تهران

غذای محلی بَّت ماش ( batt maash ) از کجاست؟

بت ماش غذایی مناسب ماه رمضان، زمستان و هنگام بارش باران است که آن را از برنج، روغن، ماش، افزودنی های معطر و تهیه می کنند. غذایی رقیق که در هنگام بارش باران بسیار می چسبد. مردم ساکن در مناطق جنوبی بلوچستان بت ماش را با ترشی انبه و یا لیمو سرو می کنند. بت نیز غذایی دیگر با برنج و ماش و حبوبات و ادویه است که بلوچ ها در وعده های غذایی خود آن را سرو می کنند.

کشک زرد از غذاهای سنتی خوزستان است.

در روزهای سرد پاییز و زمستان، سیستانی ها در وعده ی صبحانه غذایی مغذی از فرآورده های ماستی غلات تهیه می کنند که می توان آن را در یک وعده ی غذایی کامل استفاده کرد. طرز تهیه این کشک با دیگر کشک ها متفاوت است؛ کشک زرد ترکیبی از بلغور گندم و لبنیات سیر، دانه شوید، دانه زیره سبز یا سیاه، دانه گشنیز، پودر زردچوبه، مقداری نمک و دوغ می باشد اما مابقی کشک ها یک فرآورده ی لبنی اند. غذاهای سنتی کشک زرد را با پیاز و آب گوشت یا آب پخته، غذایی سریع طبخ و خوشمزه می باشد. ترکیبات این کشک سبب شده تا برای تقویت حافظه، درمان ورم معده، یبوست، اسهال، فشارخون، جلوگیری از پوکی استخوان و … مفید باشد.

4-غذاهای سنتی بوشهر:

قلیه اسفناج از غذاهای سنتی بوشهر، دمپختک ماهی و انواع خوراک بر پایه میگو، غذاهای سنتی بوشهری هاست. رنگینک خرماو نان پادرازی هم از شیرینی های سنتی بوشهری است.

غذاهای سنتی خوزستان؛ گشتی در دنیای خوشمزه های جنوبی

قلیه اسفناج

غذا و ذائقه غذایی مردم در هر کجای دنیا بخش مهمی از فرهنگ آن هاست. آداب و رسوم تهیه غذا، طعم غالب، موادی که بیشتر استفاده می شود، شیوه طبخ و مصرف، غذاهای سنتی که به مناسبت های مختلف پخته می شود و … حرف های زیادی درباره سنت ها و فرهنگ یک کشور به ما می زنند. به همین دلیل نمی شود بدون شناخت فرهنگ غذاهای سنتی یک منطقه اطلاعات کاملی درباره آن ها به دست آورد.

ایرانِ ما منزلگاه اقوام و فرهنگ های گوناگون است، برای همین تنوع غذایی در این دیار بسیار بالاست. این بار قصد داریم به سمت جنوب کشور برویم و بر سر سفره مردم خونگرم خوزستان بنشینیم تا از عادات غذایی آن ها با خبر شویم. استان خوزستان در جنوب غرب ایران و بر ساحل خلیج نیلگون فارس قرار گرفته است.

ترکیب غذای سنتی امگشت چیست؟

امگشت ترکیب خوشمزه ای از برنج و ماهی قباد است. در این غذای خوشمزه ابتدا برنج را می پزند و به آن کمی سبزی پلویی یا شوید اضافه می کنند. ماهی قباد که به صورت نمک سود شده یا تازه مصرف می شود را هم با کمی ادویه مثل زردچوبه می پزند. در مرحله بعد استخوان های ماهی را جدا و آن را کمی با پیاز، ادویه و کشمش سرخ می کنند. در مرحله آخر در هنگام دم گذاشتن برنج، ماهی را به آن اضافه می کنند.

غذای محلی آش ارده خوزستانی :

با شنیدن نام این غذا حتما تصویری از یک آش در ذهن تان نقش می بندد؛ اما اشتباه نکنید! آش ارده نوعی پلو است که با ماش و ارده تیره رنگ (کنجد ساییده شده) پخته می شود و یک خوراک کامل به حساب می آید. گاهی به این غذا پلو ارده هم می گویند؛ اما نام مرسوم و صحیح آن همان آش ارده است.

این غذا رو هم بپزید!  آشنایی با 10 تا از بهترین غذاهای محلی بوشهر + روش های پخت آنها
غذاهای سنتی خوزستانی

طبع این غذا به دلیل وجود شیره خرما در آن گرم و طعمش شیرین است و بیشتر توسط مردم دزفول در روزهای بارانی و فصل زمستان طبخ می شود.

برای تهیه این غذا ابتدا ماش را می پزند و لابه لای برنج دم می کنند؛ اما قبل از سرو کردن برنج روی آن ارده دزفولی می ریزند تا به رنگ قهوه ای درآید و سپس این خوراک خوشمزه را در کنار شیره خرما سرو می کنند. در کنار این غذا سبزی خوردن، تربچه و ترشی هم می چسبد.

غذای سنتی قلیه ماهی :

قلیه ماهی یکی از غذاهای سنتی،نوعی خورش خوشمزه است و در خیلی از شهرهای جنوبی کشورمان آن را همراه با برنج صرف می کنند. برای تهیه غذاهای سنتی(قلیه ماهی) از ماهی های مختلفی از جمله شیر، میش ماهی، شوریده، سنگسر یا هامور استفاده می شود که همگی بدون استخوان هستند.

روش تهیه این غذا به این شکل است که ابتدا پیاز را تفت می دهند و بعد سیر و سبزی ها شامل جعفری، شنبلیله و گشنیز را به آن اضافه می کنند. سپس ماهی و ادویه به این مخلوط اضافه و کمی تفت داده شوند. در مرحله بعد شیره تمبر هندی و رب گوجه را به مواد اضافه می کنند. بعد از حدود 30 دقیقه قلیه ماهی شما آماده می شود.

سمبوسه غذای محلی خوزستان:

سمبوسه یکی از غذاهای سنتی خوزستان است ،معرف حضورتان هست. این خوراکی خوشمزه و پر طرفدار در خوزستان با یک سس انبه خوشمزه درست می شود

برای تهیه مواد سمبوسه انواع مختلفی وجود دارد؛ اما به طور معمول گوشت چرخ کرده، جعفری خرد شده، فلفل قلمی و فلفل دلمه ای را با پیاز، سیر، رب گوجه و ادویه تفت می دهند و سپس این مواد را به صورت مثلثی در نان لواش می پیچند و سرخ می کنند.

برای تهیه سس آن رب گوجه، پودر انبه، آب، نمک و فلفل قرمز را به مدت 30 دقیقه با هم می جوشانند و بعد سرکه را اضافه می کنند تا 3 دقیقه همراه سایر مواد جوش بخورد. سپس سس خوشمزه و تند را همراه غذا میل می کنند.

اگر در ماه رمضان به خوزستان سفر کردید، حتما در وقت افطار سراغی از سمبوسه بگیرید! صرف سمبوسه در ماه رمضان رواج زیادی دارد.

روش تهیه ی فلافل در خوزستان چگونه است؟

غذای خوشمزه و پرطرفدار فلافل از غذا های سنتی در حوالی جنوب طعم دیگری دارد و خوردنش بیشتر می چسبد. درست کردن فلافل در خوزستان تفاوت زیادی با جاهای دیگر ندارد، جز اینکه مردم این استان مطابق ذائقه خود این غذا را با ادویه های زیادتر درست می کنند. برای تهیه این غذا نخودها را حسابی می خیسانند، آن ها را له و با آرد نخودچی، سیر، جعفری، زیره سبز، تخم گشنیز، تخم مرغ و فلفل سیاه مخلوط و سرخ می کنند.

فلافل

بهترین چاشنی فلافل ترشی است آن هم نه از هر نوعی؛ بهترین نوع ترشی برای مصرف کنار فلافل، ترشی انبه، بادمجان یا میوه است. البته کلم شور هم با فلافل می چسبد. نوشیدنی که معمولا همراه فلافل نوشیده می شود چای نعناع است.

هندی ها هم نوشیدنی شیرینی به نام لاسی دارند که از میوه تهیه می شود و آن را با فلافل می نوشند.

پاکوره غذای سنتی کدام شهر است؟

پاکوره نوعی میان وعده هندی ست که جای خود را در غذا های سنتی خوزستانی ها باز کرده است. برای تهیه این غذا باید آرد سفید، آرد نخود، نمک، پیاز و آب را با هم مخلوط کنید. زردچوبه، کاری و فلفل هم که همراه نام هندی با این غذا می آیند. سپس تخم مرغ را به مخلوط قبلی بیفزایید و خوب به هم بزنید.این غذا در روغن سرخ می شود و با سس یا ماست به عنوان میان وعده یا پیش غذا صرف می شود. برای تهیه سس آن دستور ثابتی وجود ندارد و با مدل های مختلف سس خورده می شود.

این غذا رو هم بپزید!  آموزش طرز تهیه لگیمات اصل جنوبی با 2 روش سریع و فوری +فوت کوزه گری برای تهیه لگیمات

قلیه تخم مرغ چگونه درست می شود؟

برای تهیه این غذا از آرد، رب گوجه فرنگی، ادویه، تخم مرغ و سبزی های گشنیز و شنبلیله استفاده می شود. تمبر هندی هم نباید فراموش شود! قلیه تخم مرغ یک غذای سبک است که در آن نان تیلیت و میل می کنند.

اگر می خواهید یک قلیه تخم مرغ خوش طعم داشته باشید باید مراحل زیر را پیش بروید؛ ابتدا سیر کوبیده شده و پیاز را تفت دهید و گشنیز و شنبلیله را به آن اضافه و خوب سرخ شان کنید.

حمیس تولَهاز غذاهای سنتی خوزستان است:

پنیرک یا توله نام گیاه دارویی خودرویی ست که در خوزستان یافت می شود و بین اهالی این استان بسیار محبوب است. توله را برای پخت غذا یا به صورت دم نوش استفاده می کنند و ضماد آن برای رفع مشکلات پوستی کاربرد دارد.حمیس توله یک غذای کاملا گیاهی است.

غذاهای سنتی ، حمیس تولهاز

برای تهیه آن ساقه های خرد شده توله را در آب می پزند و بعد از گرفتن آب، آن را در ماهیتابه به پیاز و سیر سرخ شده، زردچوبه، نمک، فلفل و پودر لیمو عمانی اضافه می کنند. سپس رب انار را درون این مخلوط می ریزند و گاهی برای زیباتر و خوش طعم تر شدن دانه های انار نیز به کار می رود.

معرفی غذا های سنتی مرکز ایران

1- غذاهای سنتی اصفهان:

اسم اصفهان که می آید ناخودآگاه صدای جلیز و ولیز بریانی در ذهن تداعی می شود. هر چند بریانی یکی از معروف ترین غذاهای سنتی اصفهان است اما از خورشت ماست، حلیم بادمجان و گوشت و لوبیا هم نباید غافل شویم.

غذاهای سنتی ،حلیم بادمجان

ناگفته نماند که زرشک روی همه غذاهای اصفهانی هم خوردن دارد. گز و پولکی هم که شیرینی های معروف اصفهان هستند.

2- استان کرمان را با چه غذایی میشناشند؟

غذاهای سنتی استان کرمان را با خورشت های خوش مزه و متنوعش می شناسیم، خورشت کنگر کدو، قیمه، به آلو، سیب درختی، آلو میگو، خورشت کلم، باقله و آلوچه از غذاهای سنتی معروف کرمان هستند.

حلیم بادمجان کرمانی ها هم معروف است. کلمپه، کماج، حاجی بادام، نان چرخی، پفک و برشتوک هم از شیرینی های سنتی کرمان است. زیره ، خنا، قالی ، قاووت و پسته را هم سوغات می آورند.

4-غذاهای سنتی یزد چیست؟

شیرینی های یزدی در همه ایران مانند ندارند، لوزپسته، لوزبادومی، لوزنارگیل، کیک یزدی، باقلوا، پشمک، قطاب و حاجی بادوم از شیرینی های خوشمزه یزدی هستند. آش شولی، آش شلغم، حلیم و کوفته یزدی هم از غذاهای خوشمزه یزد است.

5-شیرینی وغذاهای سنتی قم چیست؟

سوهان، از بهترین شیرینى هاى محلى استان است که به ذائقه تمامى مردم دنیا خوشایند است، مواد اولیه این شیرینى از آرد، جوانه گندم، شکر، روغن، مغز پسته و بادام، هل و زعفران در دو نوع، لقمه اى و گل گرد تهیه مى شود.

سوهان

در ضمن قمی ها یک آش و آبگوشت به اسم آش قنبید دارند.خوب است بدانید یکی از کاربرد های قنبید در درمان بیماری سنگ کلیه است.

سخن پایانی

شما در این مقاله با غذاهای سنتی ایران آشنا شدید.همچنین از فرهنگ و روش تهیه ی غذاهای سنتی آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

پیشنهاد ما به شما

غذاهای محلی کهگیلویه وبویراحمد برآمده از دل طبیعت

غذاهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد غذاهای ساده‌ای هستند که سال‌ها در نواحی مختلف، بخصوص توسط …

دیدگاهتان را بنویسید