طرز تهیه غذاهای محلی شیرازی خوشمزه برای شما

سیستم تغذیه سنتی و بومی یکی از مظاهر فرهنگی و با ارزش هر کشور می باشد.حفظ و شناساندن هویت و سلامت این بخش مانند هر کار فرهنگی و تاریخی از اهمیت به خصوصی برخوردار است.در عصر جدید با ورود فرهنگهای بیگانه و رشد پدیده بی هویتی انسانها در دنیای مدرن این قسمت مهم فرهنگ ما هم تا حدودی جان سالم به در نبرده و در تیر رس فست فوت ها قرار دارد.مهم این است که عناصر فرهنگی که با تجربه و زحمت در طول هزاران سال بدست آمده این چنین فراموش نشود.شهر شیراز نیز از گذشته تاکنون دارای غذاهای سنتی دلچسبی بوده است که گوشه از فرهنگ و آداب و رسوم آن به شمار می رود

غذاهای سنتی شیراز:

در این مهم شهر شیراز نیز از گذشته تاکنون دارای غذاهای سنتی دلچسبی بوده است که گوشه از فرهنگ و آداب و رسوم آن به شمار می رود.دوپیاز آلو،شکرپلو،آش انار،قورمه سبزی،یخنی نخود،کلم پلو،یخنی عدس کلم،شامی،کوفته سبزی،حلوای کاسه،شکر پنیر،دوای آرد و روغن،پاچه پلو،حلیم بادمجان،اب پیازک،آش سبزی،آش ماست،دم پخت،آش دوغ و خورشت قیمه در میان بسیاری از خانواده های شیرازی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

کلم پلو شیرازی:

طرز تهیه غذاهای محلی شیرازی

کلم پلو

مواد لازم:

برنج 4 لیوان،کلم سر(قمری)نیم کیلو،گوشت چرخ کرده 300 گرم،آرد نخود چی250 گرم،سبزی(ترخان،شوید،ریحان و تره)پاک کرده نیم کیلو،پیاز،نمک،زردچوبه و روغن به اندازه کافی

طرز تهیه:

گوشت چرخ شده را با پیازرنده کرده و آرد نخودچی و مقداری نمک و زرد چوبه را مخلوط نموده وبه خوبی ورز می دهند،به طوری که خمیر آماده شده به دست نچسبد و سپس آنها را در چلو صافی (ترش باله)ریخته تا آب آن خارج شود و با کمی اب لیمو در روغن سرخ می کنند.

این غذا رو هم بپزید!  آموزش طرز تهیه شفته کوفته سماق کاشان +بررسی خواص و فواید سماق

کلم و سبزی را در صافی با برنج مخلوط می کنند.سپس برنج را در قابلمه ریخته ،کمی آب و روغن روی آن می ریزند.بعد ار آن که بخار در قابلمه جمع شد،برنج را دم می کنند و بعد از مدتی(در حدود یک ساعت)کوفته ریزه ها را وسط برنج گذاشته و مجددا دم می کنند و وقتی برنج حاضر شد یا دم کشید در دیس یا سینی ریخته وصرف می کنند.

دوپیازه آلو شیرازی:

طرز تهیه غذاهای محلی شیرازی

دوپیازه آلو شیراز

مواد لازم:

سیب زمینی ،پیاز داغ،گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی،نمک،ادویه،روغن

طرز تهیه:

سیب زمینی را آب پز کرده،بعد از پختن پوست آن را کنده به قطعات کوچک خرد می کنید و با پیاز داغ و گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی مخلوط نموده به آن ادویه زده در کمی روغن تفت دهید و با نان میل کنید.

آش انار شیرازی:

طرز تهیه غذاهای محلی شیرازی

مواد لازم:

چغندر یک دانه،برنج یک لیوان و نیم،گوشت چرخ کرده نیم کیلو،لپه نصف لیوان،انار،نعنا خشک و پیاز داغ به اندازه کافی

طرز تهیه:

چغندر را رنده کرده می پزند.گوشت کوبیده یا چرخ کرده را به صورت کوفته ریزه (گلوله هایی به اندازه یک فندق)در می آورند.برنج و کوفته ریزه و نعنا خشک و پیاز داغ را به چغندر در حال پختن اضافه می کنند.وقتی که برنج پخته شد،آب انار به آن افزوده می گذارند به خوبی بپزد.در صورتی که اب انار ترش باشد،یک یا دو استکان شکر به آن اضافه می کنند.

شکر پلو شیرازی:

طرز تهیه غذاهای محلی شیرازی

شکر پلو

مواد لازم :

برنج يک کيلو، شکر يک کيلو، روغن ، زعفران ، مغز پسته و بادام و خلال نارنگی .

این غذا رو هم بپزید!  غذای محلی آذربایجانی

طرز تهيه :

برنج را که از چند ساعت قبل در آب خيس کرده اند، با آب در ظرفی روی اجاق گذاشته کمی زردچوبه به آن اضافه می کنند و يکی دو جوش می دهند . شکر را با دو ليوان آب جوشانده، به صورت شيره شکر در می آورند و درضمن يک قاشق چايخوری زعفران ساييده شده را در آب جوش حل کرده، به شيره شکر اضافه می کنند و دو قاشق روغن نيز به آن می افزايند.

برنج را دم می کنند و قبل از دم کشيدن کامل، با کفگير به داخل سينی يا چلوصافی ( ترش باله ) ريخته، شيره شکر را روی آن پاشيده ، با هم مخلوط می کنند. سپس برنج را دوباره در داخل ديگ يا قابلمه ريخته ،روی حرارت ملايم دم می کنند.

شکر پلو را در شيراز هميشه با خورشت قيمه صرف می کنند.

کوفته سبزی شیرازی:

طرز تهیه غذاهای محلی شیرازی

کوفته سبزی شیراز

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده: نيم کيلو
نخود: 300 گرم
برنج :يک کيلو يا پنج ليوان
سبزی ( جعفری، شويد، تره، ترخان): يک کيلو
کشمش:به میزان دلخواه
پياز خلال شده سرخ کرده:به میزان لازم
نمک، زردچوبه، فلفل: به میزان لازم

طرز تهيه:

گوشت را با پياز چرخ کرده و نخود را که از قبل در آب خيس کرده اید با گوشت چرخ کرده دوباره چرخ کنید. يک ليوان از برنج ها را برداشته و بقيه را با مقداری از سبزی ها چرخ کرده و سپس تمام مواد چرخ شده را با کمی فلفل و نمک به هم مخلوط نموده به خوبی ورز دهید.
پياز خلال شده و کشمش را تفت داده، در ظرفی ( ديگ يا قابلمه ) مقداری آّب ريخته سبزی و بقيه نخود چرخ شده را درآن ريخته، زرد چوبه و فلفل و نمک به آن اضافه کنید وقتی که آب جوش آمد از مواد چرخ شده به اندازه يک پرتقال نسبتاً بزرگ جدا کرده وسط آن کشمش و پياز داغ گذاشته و به صورت گلوله ای در آورید، اين گلوله را بين دو کف دست به قدری بگردانید که کاملاً سفت شود و در آب جوش بیندازید.

این غذا رو هم بپزید!  معرفی انواع شیرینی های استان گیلان + طرز تهیه معروف ترین شیرینی‌ های محلی گیلان برای عید نوروز + فوت وفن طلایی

آش ماست شیرازی:

طرز تهیه غذاهای محلی شیرازی

آش ماست

مواد لازم:

برنج / نیم‌کیلو
گوشت گردن بدون استخوان / ۶۰۰ گرم
پیاز داغ / ۵ تا ۶ قاشق سوپ‌خوری
شوید تازه / ن۲/۱ پیمانه نیم کیلو
نعناع خشک (الک شده) / ۱ قاشق سوپ‌‌خوری
لپه / ۲/۱ پیمانه
ماست ترش / ۱ کیلو
خلال پرتقال / ۱ عدد

روش تهیه :

برنج و پیاز داغ و لپه را با ۶ پیمانه آب گوشت و روی حرارت ملایم می‌گذاریم نمک و فلفل می‌ریزیم و می‌گذاریم لپه و برنج پخته شود؛
گوشت را جداگانه با یک عدد پیاز و کمی نمک و فلفل می‌گذاریم بپزد بعد از پخته شدن باید گوشت آب نداشته باشد گوشت را می‌کوبیم و کنار می‌گذاریم
سبزی را با دقت تمیز می‌کنیم و می‌شوییم و خرد می‌کنیم و به آش اضافه می‌کنیم ماست را به آش اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم کاملاً بجوشد.
می‌گذاریم در اواخر طبخ ۳ تا ۴ قاشق پیاز داغ اضافه می‌کنیم و در ظرف مورد نظر می‌ریزیم و روی آن را نعناع داغ و پیاز داغ تزیین می‌کنیم؛

سخن پایانی

شما در این مقاله با غذاهای محلی شیراز آشنا شدید.همچنین از مواد لازم و طرز تهیه ی آنها آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

پیشنهاد ما به شما

غذای محلی آذربایجانی

اکثر شهرهای ایران غذاهای محلی مربوط به خود را دارند و گاهی اوقات این غذاها …

دیدگاهتان را بنویسید