شیرینی پزی

بررسی ۱۰ نکته‌ی کلیدی شیرینی‌پزی برای پختن یک کیک عالی

این روزها دستورات زیادی برای پختن کیک در اینترنت وجود دارد. شاید تعداد زیادی از آن‌ها را امتحان کرده باشید ولی نتیجه‌ی مطلوبی نگرفته باشید. عوامل مختلفی باید دست به دست هم بدهند تا یک کیک بی‌نقص و عالی بپزید. بعضی از نکات بسیار ریزی که ممکن است فراموش کنید، نقش مهمی در بافت کیک و نتیجه‌ی نهایی آن دارند. در ادامه این نکات و ترفندهای مهم شیرینی‌پزی را بخوانید تا دفعه‌ی بعدی که کیک می‌پزید بهترین نتیجه را بگیرید.


فهرست مطالب


نکات کلیدی در شیرینی‌پزی چیست؟

۱. طبق دستور پیش بروید برای شیرینی‌پزی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در مورد پختن کیک‌ بدانید این است که مطابق دستور پیش بروید. این نکته شاید بدیهی به نظر برسد ولی بسیاری از ما به دلایل مختلف مثلا عجله کردن، شاید از انجام بعضی از مراحل، چشم‌پوشی کنیم یا مراحل را با عجله انجام دهیم. حتی گاهی اوقات برخی مواد مورد نیاز را مطابق با سلیقه‌ی خودمان تغییر می‌دهیم.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله غذاهای مخصوص طبیعت گردی را بخوانید.در حالی که هر کدام از مواد تشکیل‌دهنده‌ی کیک، نقش مهمی در تیجه‌ی نهایی کار دارند و شاید به راحتی با مواد دیگر قابل جایگزینی نباشند.

طبق دستور پیش بروید برای شیرینی‌پزی

از رایج‌ترین اشتباهاتی که باعث خراب شدن کیک‌ها می‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • حذف کردن تخم‌مرغ، زرده یا سفیده
  • کم کردن مقدار شکر
  • استفاده از شیرین‌کننده‌های مایع به جای شیرین‌کننده‌های خشک
  • استفاده از آردهای چندمنظوره به جای استفاده از آرد مخصوص کیک
  • استفاده از جوش شیرین به جای بیکینگ پودر
  • استفاده از سفیده‌ی تخم‌مرغ به جای تخم مرغ کامل

هرگز مواد را با چیزهای دیگر جایگزین نکنید مگر اینکه در خود دستور به شما توصیه شده باشد. برای اینکه وسط پخت کیک مشکلی برایتان ایجاد نشود، قبل از شروع به کار حتما مواد لازم را تهیه کنید تا ببینید همه‌چیز را در دسترس دارید یا نه.

علاوه بر ترکیب مواد، ترتیب و نحوه‌ی اضافه کردن آن‌ها هم مهم است. سر خود کاری انجام ندهید و مواد را به ترتیبی که گفته شده با هم مخلوط کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله تکنیک های آشپزی در کمپ را بخوانید.

به اطلاعاتی که در مورد ظرف مناسب برای تهیه‌ی کیک در دستورها اشاره می‌شود دقت کنید. اگر ظرف نامناسبی برای کیک انتخاب کنید احتمال خراب شدن آن بیشتر می‌شود. ظرف کوچک باعث بیشتر شدن ارتفاع و حتی بیرون ریختن کیک از ظرف می‌شود و ظرف خیلی بزرگ باعث کم شدن ارتفاع و شاید سوختن سریع کیک شود.

این غذا رو هم بپزید!  آموزش طرز تهیه ۷ نوع کیک و دسر لذیذ با زردآلو + بررسی فواید زردآلو

۲. مواد را به دمای اتاق برسانید برای شیرینی‌پزی

یکی دیگر از اطلاعاتی که بیهوده داخل دستورهای غذایی وجود ندارد، دمای اتاق است. در مقابل بعضی از مواد اولیه‌ی پختن کیک می‌نویسند که باید در دمای اتاق باشند. معمولا موادی مثل شیر، تخم‌مرغ، کره و خامه‌ی ترش را باید از قبل، بیرون از یخچال بگذارید تا به دمای اتاق برسند.

این نکته اهمیت زیادی دارد. مثلا کره را تصور کنید. کره‌ای که مستقیما از یخچال بیرون بیاورید، خوب با سایر مواد مخلوط نمی‌شود اما اگر در دمای محیط بماند، نرم می‌شود و راحت می‌توانید آن را با مواد دیگر ترکیب کنید. کره این قابلیت را دارد که ذرات هوا را در خود جای دهد و وقتی کره‌ی نرم را هم می‌زنید، هوای بیشتری داخل کره جای می‌گیرد. این هوا در حین پخت باعث پف کردن و نرم شدن کیک می‌شود. اگر همیشه کیک‌های شما تخت است و پف زیادی ندارد، شاید یکی از دلایل آن همین نکته باشد. کره باید یکی دو ساعت قبل از شروع پخت کیک، بیرون از یخچال بگذارید.

برای سایر مواد هم نیم ساعت تا یک ساعت کافی است. گاهی اوقات در طرز پختن کیک در مورد زمان بیرون گذاشتن مواد از یخچال هم توضیحاتی وجود دارد.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ی تجهیزات آشپزی در طبیعت را بخوانید.

۳. مواد را دقیق اندازه بگیرید برای شیرینی‌پزی

این مورد هم با اینکه بدیهی به نظر می‌رسد ولی یکی از اشتباهات رایج اکثر افراد در پختن کیک است. اشتباه در اندازه‌گیری مواد اولیه‌ی تهیه‌ی کیک می‌تواند باعث خراب شدن آن شود. بنابراین بسیار مهم است که پیمانه‌های دقیق داشته باشید و به اندازه‌های ذکر شده در دستور، توجه کنید.

در شیرینی‌پزی آرد یکی از مهم‌ترین مواد اولیه‌ی کیک است که معمولا در اندازه‌گیری آن اشتباهاتی پیش می‌آید. برای اندازه‌گیری آرد با پیمانه، نباید پیمانه‌ی اندازه‌گیری را داخل کیسه‌ی آرد بزنید و آن را پر کنید. برای پر کردن پیمانه‌ی آرد باید از قاشق استفاده کنید. آرد را با قاشق از داخل کیسه به پیمانه بریزید و بعد سطح آن را با یک چاقو صاف کنید. بعد از پر کردن پیمانه آن را تکان ندهید چون هر بار که این کار را انجام دهید، سطح آرد پایین‌تر می‌رود و مجبور می‌شوید که آرد اضافه کنید. به همین ترتیب مقدار آردی که استفاده می‌کنید، بیشتر می‌شود.

این غذا رو هم بپزید!  طرز تهیه ی راتاتویی فرانسوی آسان و خوشمزه + تاریخچه راتاتویی

اگر بتوانید مواد را بر اساس وزن اندازه‌ بگیرید، کار شما بسیار راحت‌تر می‌شود. اگر زیاد کیک درست می‌کنید برای تهیه‌ی یک ترازوی آشپزخانه هزینه کنید چون ارزشش را دارد و کیک‌های شما دقیق‌تر و بهتر می‌شوند.

۴. نوع آرد مهم است برای شیرینی‌پزی

آردهایی که در بازار می‌بینید تنوع زیادی دارند. بعضی از آردها آرد مخصوص قنادی و آرد کیک هستند و برخی دیگر آرد همه‌کاره. آردهای همه‌کاره را می‌توانید برای تهیه‌ی حلوا و بعضی شیرینی‌ها، نان و کلوچه و… استفاده کنید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آشپزی در طبیعت را بخوانید.اما آرد مخصوص قنادی معمولا بسیار نرم‌تر است و پروتئین کمتری دارد. این بافت نرم دقیقا در خود کیک هم تکرار می‌شود.

 نوع آرد مهم است برای شیرینی‌پزی

در بعضی از انواع کیک‌ها استفاده از آرد مخصوص کیک باعث خراب شدن کیک می‌شود و بافت آن را بیش از اندازه نرم‌ می‌کند. مثلا در کیک‌هایی که پودر کاکائو دارند، کیک دارچینی، کیک هویج، کیک موز و… که طعم‌دهنده‌های مایع دارند استفاده از آرد قنادی انتخاب خوبی نیست.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نکات آشپزی حرفه ای را بخوانید.

برای کیک‌هایی مثل کیک وانیلی ساده، کیک تولد، کیک اسفنجی و کیک رد ولولت، که بافت نرم یکی از ویژگی‌های اصلی این کیک‌ها است با خیال راحت از آرد مخصوص قنادی استفاده کنید. آرد همه‌کاره برای کیک‌های میوه‌ای مناسب است.

۵. بیش از حد و کمتر از مقدار لازم، مواد را هم نزنید

شاید فکر کنید که هر چقدر مواد را بیشتر هم بزنید یا با سرعت بالاتری هم بزنید، نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید اما این طور نیست. برای هم زدن مواد هم طبق دستور پیش بروید. گاهی اوقات در طرز تهیه‌ی کیک، آمده که مواد را با سرعت زیاد و با هم‌زن برقی هم بزنید. گاهی اوقات در دستورها نوشته شده که مواد را به آرامی با لیسک هم بزنید فقط تا جایی که مواد با هم ترکیب شوند. هم زدن را هم دقیقا مطابق دستور انجام دهید. هم زدن بیش از اندازه یا کمتر از حد مورد نیاز، از رایج‌ترین اشتباهات در پختن کیک است.

این غذا رو هم بپزید!  طرز تهیه ی راتاتویی فرانسوی آسان و خوشمزه + تاریخچه راتاتویی

هم زدن بیش از اندازه باعث می‌شود که تمام هوای موجود در ترکیب مواد، از آن خارج شود و وقتی کیک را می‌پزید، بافت آن سفت و خشک می‌شود.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فرهنگ آشپزی در طول تاریخ  را بخوانید. هم زدن کمتر از حد مورد نیاز هم باعث می‌شود که مواد اولیه به طور یکنواخت با هم مخلوط نشوند.

۶. قالب کیک را آماده کنید برای شیرینی‌پزی

در اولین قدم سعی کنید همیشه قالب کیک باکیفیت بخرید. شاید مجبور باشید بیشتر هزینه کنید ولی قالب خوب تأثیر قابل توجهی روی کیفیت کیک دارد. مرحله‌ی بعد، آماده کردن قالب کیک است. فرقی نمی‌کند که اندازه‌ی قالب کیک چقدر باشد، باید قبل از ریختن مواد کیک در آن، حتما قالب را چرب کنید و آرد بپاشید. برای این منظور مقدار روغن را با قلمو روی تمام سطوح داخلی قالب کیک، حتی دیواره‌ها بمالید. سپس مقدار کمی آرد روی آن بپاشید. می‌توانید با زدن ضربه به کف قالب، به خوبی آرد را در تمام قسمت‌ها پخش کنید.

 قالب کیک را آماده کنید

اگر چرب کردن قالب برایتان سخت و وقت‌گیر است، یک روش سریع‌تر وجود دارد و آن استفاده از کاغذ روغنی است. ابتدا قالب را روی کاغذ روغنی بگذارید و دور آن را خط بکشید. به اندازه‌ی کف قالب از کاغذ ببرید و در کف قالب قرار دهید. در مرحله‌ی بعد دیواره‌ی قالب را با کاغذ روغنی بپوشانید. بد نیست که بعد از گذاشتن کاغذ در قالب، با مقدار کمی روغن، آن را چرب کنید. در استفاده از روغن زیاده‌روی نکنید.

با این دو روش دیگر هرگز کیک‌ به دیواره‌های قالب و کف آن نمی‌چسبد و خیلی راحت و بدون دردسر و بدون آسیب زدن به ظاهر کیک، از قالب بیرون می‌آید.

۷. در فر را باز نکنید

هنگام شیرینی‌پزی وقتی کیک در فر در حال پختن است، در فر را به‌هیچ عنوان باز نکنید. این کار باعث می‌شود که هوای گرم داخل فر خارج شود و دمای داخل فر با تغییر بسیار زیاد، به یک‌باره سرد شود. این سرد شدن کیک باعث می‌شود که پف کیک بخوابد. تغییر دما یکی از دلایلی است که باعث خراب شدن و ترک خوردن چیزکیک‌ها هم می‌شود.

برای اینکه از پختن کیک مطمئن شوید، لازم نیست در فر را باز کنید. اگر دمای فر را درست تنظیم کرده باشید، مطابق با زمانی که در طرز تهیه‌ی کیک عنوان شده، به کیک سر بزنید. بعد از طی شدن این زمان، یک یا دو بار می‌توانید در فر را کمی باز کنید تا کیک را امتحان کنید.

این غذا رو هم بپزید!  ترافل چیست؟ + معرفی و طرز تهیه انواع ترافل

اگر فر جدیدی دارید که تنظیمات دمای آن دقیق و درست است، معمولا نیازی به چک کردن دمای فر نیست. اما اگر فر شما زیاد تنظیم نیست، بهتر است برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، از دماسنج‌های مخصوص فر استفاده کنید. با کمک این دماسنج‌ها می‌توانید دمای فر را مطابق با آنچه که در طرز تهیه‌ی کیک نوشته شده، تنظیم کنید و خیالتان از پختن کیک راحت باشد.

۸. کیک را از نظر پخت بررسی کنید

برای امتحان کردن این که کیک شما کاملا پخته یا نه دو راه وجود دارد. یک راه این است که یک خلال دندان را داخل کیک فرو ببرید. اگر خلال دندان تمیز بود و چیزی از مایع کیک به آن نچسبیده بود، یعنی کیک شما پخته است. اما روش دیگری هم برای امتحان کردن کیک وجود دارد.

کیک را از نظر پخت بررسی کنید

در روش دوم در شیرینی‌پزی کیک را بیرون بیاورید یا داخل فر، سطح بالای آن را به آرامی فشار دهید. اگر کیک دوباره به حالت قبل برگشت، کاملا پخته است. اگر جای انگشت‌های شما روی کیک باقی ماند، یعنی به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. این روش را برای انواع مافین و کاپ‌کیک هم می‌توانید امتحان کنید.

۹. اجازه دهد کیک کاملا خنک شود

گاهی اوقات عجله می‌کنیم و کیک را قبل از اینکه کاملا سرد شود از قالب بیرون می‌آوریم. تزیین کردن کیک و بیرون آوردن آن از قالب باید بعد از سرد شدن کامل کیک انجام شود. کیک داغ ممکن است خوب از داخل قالب بیرون نیاید. علاوه بر این اگر کیک گرم را تزیین کنید، ممکن است موادی را که برای تزیین آن استفاده کرده‌اید، آب کند.

برای سرد شدن کیک اجازه دهید بعد از خاموش کردن فر، برای دقایقی داخل آن بماند. بعدا آن را بیرون بیاورید تا در دمای اتاق سرد شود. سپس می‌توانید از قالب جدا کنید و روی توری فلزی بگذارید تا زیر کیک هم سرد شود و برای تزیین کردن آماده شود. اگر عجله دارید می‌توانید کیک را بعد از اینکه کمی گرم شد، داخل یخچال بگذارید تا زودتر سرد شود.

این غذا رو هم بپزید!  آموزش طرز تهیه چند نوع بستنی یخی خانگی میوه ای خوشمزه

کیک‌ها وقتی در دمای اتاق باشند معمولا طعم بهتری دارند. علاوه بر این، برخی از تزیینات کیک مثلا خامه‌ی قنادی یا سس شکلاتی باید تازه باشند و موقع سرو آن را تزیین کنید. اگر کیک را برای روز بعد تهیه کرده‌اید، آن را در یخچال نگهداری کنید. روز بعد و چند ساعت زودتر از سرو کردن، آن را در دمای اتاق بگذارید و بعد به دلخواه‌ تزیین کنید. اگر از خامه‌ی قنادی و گاناش شکلاتی برای تزیین کیک استفاده می‌کنید می‌توانید آن را در یخچال هم برای مدتی نگهداری کنید.

۱۰. کیک‌ها را ساده تزیین کنید

زیبایی در سادگی است. همیشه سعی کنید کیک‌های خود را ساده‌تر تزیین کنید. هر چقدر تزیینات ساده‌ای برای کیک در نظر بگیرید، احتمال خراب شدن کیک کمتر می‌شود. یکی از شیک‌ترین و بهترین روش‌ها برای تزیین کیک، استفاده از گل‌های طبیعی است. این روش، زیبایی خیره‌کننده‌ای به خود کیک و میز سرو آن می‌دهد. کافی است کیک را با لایه‌ای از خامه‌ی قنادی بپوشانید و چند گل تازه‌ی زیبا داخل کیک فرو کنید. برش‌های میوه، برگ تازه، خرده شکلات و ترافل‌های رنگی هم برای اینکه کیک را از سادگی دربیاورند، گزینه‌های خوبی هستند.

در شیرینی پزی کیک‌ها را ساده تزیین کنید

با نکاتی که بالاتر عنوان کردیم برای شیرینی‌پزی می‌توانید کیک بی‌نقص و عالی تهیه کنید و با آن از دوستان و عزیزان خود پذیرایی کنید. بعضی از این نکات پختن کیک بسیار ساده هستند ولی ممکن است فراموش شوند. درست کردن کیک خانگی کار سختی نیست و هر چقدر تجربه‌ی بیشتری کسب کنید، نتیجه‌ی کار بهتر می‌شود.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با نکات کلیدی شیرینی‌پزی آشنا شدید.همچنین از تاثیرات آنها برای درست کردن کیک عالی آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

براي پختن کيک ها، شيريني ها ونان ها در فرهاي گازي، ازکدام المنت استفاده مي شود؟

فقط المنت پائين؛ زيرا المنت بالا درفرهاي گازي فقط براي برشته کردن، طراحي وتعبيه شده است.

چرا پف کيک، بعد از مدتي از بين مي رود؟

استفاده کردن بيش از حد لازم از بيکينگ پودر و مصرف جوش شيرين، موجب از بين رفتن پف کيک مي شود. همان طورکه مي دانيد، مصرف جوش شيرين به هيچ وجه توصيه نمي شود.

پیشنهاد ما به شما

طرز تهیه ی راتاتویی فرانسوی آسان و خوشمزه + تاریخچه راتاتویی

دستور پخت راتاتویی فرانسوی خانگی بدون دردسر بـه نقل از سایت تالاب : آموزشی جدید …

دیدگاهتان را بنویسید