تجهیزات در طبیعت

معرفی و بررسی تجهیزات کامل برای آشپزی در طبیعت + لذت آشپزی در طبیعت


اولین واژه‌ای که برای آشپزی در طبیعت با آن روبرو می‌شوید ” عشق” است. بله عشق! قبل از هرچیزی لازم است شما عاشقانه طبیعت و گشت و گذار در آن را دوست داشته باشید. بعد از آن خود به خود به سمت آشپزی در طبیعت خواهید رفت. شاید در نگاه اول آشپزی در کمپ یا طبیعت کار آسانی باشد؛ اما باید بدانید جزئیات بسیار زیادی دارد که با آگاهی از آن می‌توانید به یک آشپز حرفه‌ای تبدیل شوید که حتی فکرش را هم نمی‌کردید! اما چطور می توان به این لذت دست یافت؟ یکی از دغدغه‌هایی که ممکن است هر کوهنورد و کوله گردی داشته باشد، حمل لوازم آشپزی و چیدمان صحیح آن در کوله پشتی است. جالب است بدانید لوازم مورد نیاز آشپزی در کوه با برنامه‌های آفرود و کمپ، زمین تا آسمان تفاوت دارند.


فهرست مطالب


برای آشپزی در طبیعت کوهستان باید چه وسایلی را انتخاب کرد؟

ظروف پخت و پز در طبیعت

ظروف آشپزی در طبیعت نیز از ضروریات کمپینگ است مگر اینکه ساج کمپینگ داشته باشید که در این صورت نیاز به این ظروف نخواهید داشت.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آشپزی در طبیعت  را بخوانید.اما اگر امکان تهیه ساج ندارید و می خواهید تجهیزات آشپزی شما برای طبیعت کامل باشد، این نکات را دقت داشته باشید:

ظروف پخت و پز در طبیعت
  • در انتخاب قابلمه یا تابه، تعداد نفرات حاضر را درنظر داشته باشید.
  • برای یک تا ۳ نفر، می توانید از یک قابلمه ۱.۵ الی ۲.۵ لیتری استفاده نمایید.
  • برای یک جمع ۶ نفره، ظروف ۲ و ۳ لیتری به همراه داشته باشید.
  • برای جمع های ۸ نفر یا بیش از آن از ظروف ۳ یا ۴ لیتر استفاده نمایید.
  • اگر غذاهای متنوع درست می کنید، هم قابلمه و هم ماهیتابه به همراه داشته باشید.
  • ظروف آلومینیومی سبک و ارزان تر هستند اما براحتی خراشیدن شده و غذا به سطح آن می چسبد و همچنین تمیز کردن آنها دشوار است.
این غذا رو هم بپزید!  بررسی تکنیک های آشپزی در کمپ + دستورپخت چند نوع دسر و غذای ساده برای آشپزی در کمپ

ظروف کوهنوردی

یقیناً برای فعالیت‌های کوهنوردی و چند روزه سعی می‌کنید تا حد امکان لوازم سبک و کم حجم را با خود همراه داشته باشید. از قاشق و چنگال گرفته تا قابلمه و ماهیتابه مورد نیاز برای طبخ غذا.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله نکات آشپزی حرفه ای رابخوانید. همانطور که می‌دانید شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید لوازم آشپزی در طبیعت فعالیت دارند و با تولید تجهیزات فوق‌العاده سبک این نیاز کوهنوردان و طبیعت گردان را تا حد زیادی برطرف کرده‌اند.

ظروف کوهنوردی

ظرف‌هایی از جنس آلومینیوم و به خصوص سیلیکون به دلیل مقاومتی که در برابر حرارت دارند، مناسب‌ترین گزینه برای طبخ غذا خواهند بود، اما چه چیزهایی ظروف سیلیکونی را برای آشپزی متفاوت می‌کند؟ در واقع سیلیکون یک لاستیک مصنوعی بوده که از ترکیب سیلیسیم و اکسیژن ساخته شده است. ظروفی که با این ترکیب تولید می‌شوند به هیچ وجه طعم غذا را عوض نمی‌کنند و بر کیفیت غذا تأثیری ندارند.

از قاشق و چنگال غافل نشوید!

این ابزار کوچک قادرند آشپزی شما تا چندین برابر حرفه‌ای تر و در عین حال آسان‌تر کنند. خبر خوب این که می‌توانید همه‌ی آن‌ها در یک پک داشته باشید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله فرهنگ آشپزی در طول تاریخ را بخوانید.قاشق و چنگال‌هایی از جنس تیتانیوم و آلومینیوم آنودایز تولید شده‌اند که می‌توانند به عنوان یک دستیار خوب شما را در آشپزی همراهی کنند. البته این نوع قاشق و چنگال بیشتر برای زمان‌هایی که برنامه‌های کوهنوردی در پیش دارید، توصیه می‌شود.

از قاشق و چنگال در طبیعت غافل نشوید!

یکی از مشتریان سیاه کمان بیان می‌کرد: “در کمپ‌های آخر هفته خود برای لذت بیشتر از آشپزی در طبیعت همیشه از قاشق و بشقاب‌های چوبی که خودش ساخته استفاده می‌کند. او اظهار داشت تخته‌های چوبی هم برای آماده کردن مواد اولیه آشپزی بسیار کارآمد هستند و متناسب با برنامه‌ای که می‌رود، تخته‌هایی با سایزهای مختلف را با خود حمل می‌کند. حتی استفاده از میز کار برای قرار دادن لوازم آشپزی را جزء ملزومات کمپ‌ها می‌دانست”.اگر فضای کامل برای حمل تجهیزات داشته باشید، می توانید از میز و صندلی‌های تاشو برای آشپزی و استراحت در طبیعت استفاده کنید.

این غذا رو هم بپزید!  بررسی فرهنگ آشپزی در طول تاریخ + نکاتی جالب از آشپزی ایرانی و تغییر و تحولات آن در طول تاریخ

چاقو کوهنوردی و طبیعت گردی

باید گفت که چاقو جزء مهم‌ترین ابزاری است که باید در لیست لوازم آشپزیتان قرار گیرد. اگر بخواهیم واضح تر در مورد آن بگوییم، باید گفت که بدون آن نمی‌توانید آشپزی مورد انتظارتان را در طبیعت داشته باشید. پس چاقوها را هیچ وقت دست کم نگیرید! حتماً می‌دانید که برای برش و یا قطعه قطعه کردن هر خوراکی و مواد غذایی چاقوی مختص آن تولید شده است. برای مثال چاقوی برش فیله، چاقوهای مخصوص استیک و ماهی، همچنین چاقوهایی چندمنظوره با برندهای مختلف طراحی شده‌اند که بسیار کاربردی هستند.

البته این چاقوها بیشتر در سفرها و کمپ‌هایی که صرفه جویی در حمل لوازم مطرح نیست بیشتر استفاده می‌شوند. اما برای برنامه‌های کوهنوردی که نیاز به چاقوی خوب و بُرنده دارید و از طرف دیگر مسئله اشغال فضای کوله به کم‌ترین شکل مطرح است، چاقوهایی طراحی شده که به راحتی تا می‌شوند و جای کمی را در بر می‌گیرند.

کسول گاز و سرشعله کوهنوردی

بدانید که حتی با داشتن تمام این لوازم اگر منبع گرمایشی خوبی برای طبخ غذا نداشته باشید، حمل تجهیزات آشپزی کار بیهوده‌ای خواهد بود و فقط خودتان را خسته می‌کنید! به روش‌های مختلفی می‌توان حرارت مورد نیاز برای تهیه غذا را تأمین کرد. در روش‌های کوهنوردی نوین، روشن کردن آتش تقریباً منسوخ شده و همه به دنبال یک روش سریع و ایمن برای تهیه غذا هستند. در درجه اول استفاده از سرشعله‌ و کپسول گاز را به دلیل راحتی پیشنهاد می‌کنیم.

کسول گاز و سرشعله کوهنوردی

این محصولات در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود دارند و به دلیل فضای ناچیزی که در کوله پشتی اشغال می‌کنند، بهترین منبع تأمین سوخت برای طبخ غذا و دم کردن انواع دمنوش و چای هستند. ناگفته نماند که از فایر باکس‌ها هم می‌توانید برای داشتن یک آتش جمع و جور و گرم استفاده کنید. جت بویل یا اجاق خوراک پزی هم می‌تواند گزینه مناسبی برای داشتن یک منبع حرارتی هنگام آشپزی باشد.

این غذا رو هم بپزید!  بررسی روش های آشپزی در طبیعت + معرفی دستور پخت چند غذای خوشمزه در طبیعت

گنجینه سیاه کمان برای آشپزی در طبیعت

بسیاری از علاقه مندان آشپزی در طبیعت تمایل به طبخ غذا به شیوه سنتی و روشن کردن آتش دارند. روش‌های مختلف و نکات جزئی اما مهم برای روشن کردن آتش وجود دارد. پیشنهاد سیاه کمان همچنان استفاده از کپسول‌های گاز، سرشعله ها و فایر باکس است. اما اگر تمایل به طبخ غذا روی آتش دارید، بهتر است نکاتی را رعایت کنید. دقت داشته باشید در جایی آتش برپا کنید که قبلاً در آن محل آتش روشن کرده‌اند.

احتمالاً پیش آمده روزهایی را برای طبیعت گردی خود انتخاب کرده باشید که زمین به دلیل بارش باران در روز قبل خیس بوده و روشن کردن آتش را کمی سخت یا حتی غیر ممکن می‌کند. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کنیم یک صفحه آهنی یا حلب و یا ساج‌هایی که در آن آتش برپا می کنند را حتماً با خود همراه داشته باشید تا بتوانید به راحتی آتش مورد نیاز خود را فراهم کنید.

گنجینه سیاه کمان برای آشپزی در طبیعت

به یاد داشته باشید تا حد امکان برگ‌های خشک و چوب‌های ریز را برای روشن کردن آتش جمع‌آوری کنید و سپس جهت شعله ور کردن و روشن ماندن طولانی مدت آن از تکه‌های بزرگتر چوب استفاده کنید. اما برای روشن کردن آتش از چه ابزاری باید استفاده کرد؟ برای ایجاد شعله می‌توانید از قرص‌های آتش زا و چخماخ استفاده کنید.

منقل ذغالی

کباب که یکی از پرطرفدارترین غذاهای مخصوص دورهمی در طبیعت است چه بهتر که روی منقل مخصوص تهیه شود. زیرا هر کاری ابزار خود را می خواهد و ابزار پخت کباب در طبیعت نیز همان منقل است. سوخت این وسیله همان زغال مرغوب است .

این غذا رو هم بپزید!  فرهنگ غذایی ایرانیان

اجاق پروفیلی

اگر جمع های شما خیلی بیشتر است و نمی خواهید در طبیعت آتش برپا کنید و درعین حال می خواهید آشپزی در طبیعت در جمعی بزرگ را تجربه کنید این گزینه بسیار مناسب است. سایزهای مختلف آن را مشاهده کرده و مدل موردنظر را خریداری نمایید.

ساج سفری

برای تهیه خوراک بی نظیر و بجای قابلمه و ماهیتابه می توانید از این وسیله استفاده کنید. این وسیله سایزبندی مختلف دارد و می توانید آن را با استند تهیه کنید.

کباب پز

اگر حوصله زغال و آماده سازی آن را ندارید اما می خواهید از طعم کباب در طبیعت لذت ببرید،‌ بهترین گزینه خرید کباب پز است. این تجهیزات در اندازه ها و مدل های مختلف است که حتما با مطالعه هریک از آنها، مدل موردنظر خود را خریداری کنید.

تجهیزات کوچک و ضروری برای طبیعت چیست؟

آشپزی در طبیعت زیر نور و در هوای سالم بسیار لذت بخش است اما نیازمند تجهیزات گردشگری تفریحی است. برخی تجهیزات کوچک اما بسیار ضروری هستند. ظروفی که در طبیعت ممکن است نیاز داشته باشید، چه برای آشپزی و چه برای سرو غذا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فنجان، کاسه و بشقاب به تعداد افراد حاضر
  • فنجان، کاسه و بشقاب
  • قاشق و چنگال و کارد به تعداد نفرات می تواند یا بستگی به نوع غذا و سبک گردشگری و جمع شما دارد.
  • چاقو، کفگیر یا قاشق بزرگ برای طبخ غذا
  • دستگیره کوچک برای نگهداشتن و استفاده از ظروف داغ

سعی کنید از ظروفی استفاده کنید که در عین کارایی مناسب، وزن کمتری داشته باشند و حتی الامکان فضای کمتری اشغال کنند.

نکات نظافت طبیعت چیست؟

پس از آشنایی با تجهیزات آشپزی در طبیعت، دانستن نظات پس از آن نیز بسیارمهم است. درمورد نظافت در طبیعت نکته بسیار است. بستگی به جمع شما دارد که تا چه میزان به نظافت پس از گردش اهمیت می دهید. قطعا می بایست بقایای حاصل از آشپزی و سرو غذا در طبیعت را در محلی برای خود جمع آوری کرده و در طبیعت رها نکنید. ممکن است بخواهید ظروف خود را نیز در همانجا شستشو دهید.

نکات نظافت طبیعت

بدین منظور سعی کنید درحد حذف بقایای مواد غذایی این کار را انجام دهید و باقی شستشوهای دقیق را در منزل انجام دهید. قطعا بهتر است مواد شیمیایی مانند مایع و پودر ظرفشویی در طبیعت استفاده نکنید. زیرا هم برای طبیعت مضر است و به زیستگاه آبزی ها و سایر حیوانات صدمه می زند و هم آب بیشتری مصرف می شود.

این غذا رو هم بپزید!  اهمیت وفواید میان وعده های سالم و مقوی و توجه به نکات مهم در برنامه میان وعده + نکات کلیدی در مورد اهمیت و زمان خوردن میان وعده ها

می توانید این مراحل را برای تمیز کردن ظروف انجام دهید:

  • باقیمانده غذاهای ظروف سرو غذا را در نایلونی بریزید.
  • اگر غذایی روی ظروف چسبیده، با آب گرم پاک کنید.
  • ظروف را با دستمال خشک کنید یا بگذارید در هوا خشک شود.

قطعا با همراه داشتن ابزار مناسب آشپزی و سفر در طبیعت، از گردش خود لذت بیشتری خواهید برد.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با تجهیزات لازم برای آشپزی در طبیعت آشنا شدید.همچنین از لذت آشپزی در طبیعت آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را رد کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جوا بداده شود.

سوالات متداول

چاشنی های مختلف در طعم و مزه دار کردن غذاهای ملل چه کاربردی دارند؟

چاشنی ها مخلوط ادویه و گیاهان خشک می باشند که برخی در هنگام پخت و برخی بعد از پخت به غذا اضافه می شوند ، انتخاب نوع چاشنی و زمان استفاده آن می تواند به میزان قابل توجهی غذا را خوشمزه تر کند

بهترین روش مصرف ادویه در پخت غذا چیست؟

دویه بخشی از یک گیاه معطر است که به منظور عطر ، رنگ و طعم بخشیدن به مواد غذایی در هنگام پخت بکار می رود ، ارزش غذایی ادویه جات باعث شده تا مصارف درمانی نیز داشته باشند

پیشنهاد ما به شما

طرز تهیه ی راتاتویی فرانسوی آسان و خوشمزه + تاریخچه راتاتویی

دستور پخت راتاتویی فرانسوی خانگی بدون دردسر بـه نقل از سایت تالاب : آموزشی جدید …

دیدگاهتان را بنویسید