لگیمات جنوبی

آموزش طرز تهیه لگیمات اصل جنوبی با 2 روش سریع و فوری +فوت کوزه گری برای تهیه لگیمات

اگر اهل خوردن شیرینی جات باشید، به احتمال زیاد اسم لگیمات حتما به گوشتان خورده است. لگیمات از شیرینی های محبوب و مشهور ماه رمضان در میان اعراب است. این شیرینی که دستور پخت بسیار راحتی دارد و به آسانی قابل پخت می باشد در دسته شیرینی های خمیری قرار می گیرد.این توپک های طلایی رنگ به شدت خوشمزه را بیشتر خوزستانی ها و جنوبی ها مخصوصا بندرعباسی ها تهیه می کنند. لگیمات یه انتخاب مناسب برای میان وعده شما می باشد. دستورپخت سریع و آسان و طعم بینظیر آن همه را به خود مجذوب می کند. برای آنکه بیشتر درباره ی این میان وعده خوشمزه و لذیذ بدانید ودستور پخت آن را بیاموزید تا پایان مطلب با ما همراه باشید.


فهرست مطالب


لگیمات چیست؟

شیرینی لگیمات یا همان لقیمات یکی از شیرینی های سنتی و قدیمی ایرانی می باشد که ریشه آن متعلق به قسمت های جنوبی کشور مخصوصا استان بوشهر است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله غذاهای محلی بوشهر  را بخوانید. این شیرینی فوق العاده از نظر شکل ظاهری به بامیه بسیار شبیه است و برای ماه مبارک رمضان بهترین انتخاب است.

لگیمات چیست

به لحاظ دسته بندی در ردیف زولبیا، بامیه و گوشفیل قرار می گیرد اما مواد اولیه، نوع و غلظت خمیر هر کدام با دیگری تفاوت دارد. به شکل توپ های طلایی رنگ کوچک است که بسیار ترد و خوشمزه می باشد. مواد اصلی تشکیل دهنده ی آن آرد، خمیر وشربت است.

تاریخچه لگیمات

امروزه لگیمات را بیشتر در شهرهای جنوبی می توانید بیابید.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله کوفته ماهی اصیل جنوبی را بخوانید. این خوردنی پر طرفدار بیشتر درخلیج رایج است که در ماه رمضان و همچنین در مراسم های شاد و رسمی، تهیه می شود. جالب است بدانید خلیجی ها حرف قاف را گاف تلفظ می کنند، به همین سبب این شیرینی را لگیمات می گویند.

تاریخچه اصلی لگیمات را در کتاب آشپزی البغدادی می توانید بیابید.این کتاب هم اکنون در شهر استانبول واقع در کشور ترکیه نگهداری می شود. لگیمات در بغداد لقمه القاضی نام دارد و از همان جا در بین اعراب رایج شده است.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خوشمزه‌ترین غذاهای گیلانی  را بخوانید.اما مردم کشور ترکیه معتقد هستند این شیرینی با نام لُکمَه مأخوذ از کلمه لقمه در زبان عربی، اولین بار توسط آشپزی در دربار سلطان در دوره ی عثمانی پخته شده و به مدت چند قرن دستور پخت آن نامعلوم بوده است.

این غذا رو هم بپزید!  آموزش طرز تهیه خورشت فسنجان مجلسی با مرغ و طعمی بی نظیر با 3 روش + فوت و فن های روغن افتادن خورشت فسنجان مجلسی

با این حال بر اساس شواهد این طور برمی آید که ترک ها پس از بغدادی ها طرز تهیه لگیمات را آموخته باشند؛ زیرا البغدادی دستور پخت این شیرینی را سال ها قبل از پیدایش امپراطوری عثمانی ( در دوره عباسی) نگاشته است و بسیاری از شیرینی هایی که در ترکیه مرسوم است و ترک ها بدان مشهور هستند، شباهت بسیار زیادی به شیرینی های عربی دارد.

تاریخچه لگیمات

از سویی دیگر یونانی ها اصالت این شیرینی را متعلق به خود می دانند و از دسرهای رایج این کشور محسوب می شود. لگیمات در یونان لوکومادیس نام دارد و قبرصی ها نیز این شیرینی را با همین نام می شناسند.البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله کاکا کدو حلوایی گیلانی رابخوانید.ریشه لغوی لوکومادیس به همان لقمه عربی و لُکمَه ترکی بازمی گردد. جالب است بدانید مردم کشور یونان این شیرینی را به همراه نوعی بستنی با طعم مصطکی و یا دارچین سرو می کنند در صورتیکه ترک ها و عرب ها آن را با قهوه یا نوشیدنی های داغ دیگر، معمولا بعد از غذا یا در میهمانی های رسمی می خورند.

1. آموزش طرز تهیه لگیمات با تخم مرغ

برای آماده سازی این دسر لذیذ نیاز به فر یا ماکروفر ندارید و تنها کافی است به آشپزخانه بروید و دست به کار شوید و پس از 45 دقیقه یک دیس مملو از لگیمات های خوش طعم داشته باشید. در اینجا دو روش مختلف لگیمات را به شما آموزش می دهیم. سعی کنید مواد لازم را به دقت انتخاب کرده و مراحل کار را به درستی انجام دهید.

مواد لازم برای آماده سازی :

  • آرد سفید: یک لیوان
  • آرد برنج: یک قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر: یک قاشق چای خوری
  • تخم مرغ: یک عدد
  • خمیر مایه فوری: یک قاشق غذا خوری
  • ماست: نصف لیوان
  • آب ولرم: به مقدار لازم
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • زمان آماده سازی لگیمات: 45 دقیقه

مواد اولیه ذکر شده برای چهارنفر مناسب است.

انجام مراحل پخت با تخم مرغ:

مرحله اول ( آماده سازی خمیر لگیمات )

برای طبخ دسر لگیماتی در ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید. یک ظرف بزرگ پلاستیکی برداشته و تخم مرغ را با ماست، خمیر مایه فوری، بکینگ پودر و آرد برنج مخلوط کنید. زمانی که محتویات به طور کامل میکس شدند، آرد را به ترکیب اضافه کنید انقدر خمیر را با دست ورز دهید که آماده شود. اگر خمیر سفت بود می توانید مقدار کمی آب ولرم به آن اضافه کنید تا نرم تر شود. خمیر لگیمات باید کمی شل و رقیق و در عین حال چسبنده باشد. حال خمیر را به مدت یک تا سه ساعت در جای گرم استراحت دهید تا برسد و پف کند.

  • نکته 1: برای سرعت بخشیدن به کارتان می توانید خمیر لگیمات را یک شب قبل آماده کنید. سپس برای یک روز خمیر را در یخچال بگذارید تا ور بیاید.
  • نکته 2: برای ترکیب کردن لگیمات از همزن های برقی و دستی می توانید استفاده کنید تا به طور کامل مواد ترکیب شوند.
این غذا رو هم بپزید!  انواع غذاهای سنتی و بدون گوشت از شهرهای مختلف ایرانی

مرحله دوم ( پخت لگیمات )

در مرحله دوم یک قابلمه چدن یا تفلون یا یک ماهیتابه عمیق انتخاب کرده، بر روی اجاق قرار دهید و مقدار زیادی روغن داخل آن بریزید. اجاق را رو شعله کم تنظیم کنید تا روغن به آرامی داغ شود. خمیر را درون قیف ماسوره بریزید. سر قیف را نزدیک روغن بیاورید و با دست بالای قیف را فشار دهید تا یک ونیم سانتی متر خمیر از نوک قیف خارج شود سپس با دست دیگر خمیر را از سر قیف جدا کنید تا در روغن بیفتد.

می توانید از اسکوپ بستنی کوچک هم برای این کار استفاده کنید. اسکوپ ساز را در روغن سرد فرو ببرید سپس با خمیر پرش کنید و داخل روغن داغ بی اندازید. برای راحت تر شدن این کار هر بار اسکوپ ساز را داخل روغن سرد ببرید و دوباره ادامه دهید. اگر هیچکدام از این وسایل را ندارید می توانید با قاشق غذاخوری این کار را بکنید.

مرحله سوم ( سرخ شدن لگیمات )

حال گلوله های خمیری را کاملا سرخ کنید. آن ها را در روغن رها نکنید و مدام به هم بزنید و تکان دهید. با یک صافی یا کفگیر خمیر های گلوله ای را داخل روغن فشار دهید در به طور کامل در روغن فرو بروند به طلایی رنگ بشوند.

  • نکته: اگر در حین سرخ کردن لگیمات متوجه شدید که سطح آن ها سوراخ سوراخ می شود و پف نمی کند، آرد خمیر کم است و باید یک قاشق غذاخوری آرد به ترکیب خمیر اضافه کنید.

مرحله چهارم ( قرار دادن آن در شربت )

این غذا رو هم بپزید!  دستور پخت کوفته ماهی اصیل جنوبی + فوت و فن‌های طلایی پخت کوفته ماهی

پس از سرخ شدن لگیمات فورا لقمه های داغ را درون کاسه شربت سرد قرار دهید و خوب هم بزنید تا کاملا به شیره آغشته شوند. اجازه دهید لگیمات ها حدود یک تا دو دقیقه داخل شربت بمانند تا به طور کامل به خوردشان برود.

  • نکته: شهد باید در دمای محیط سرد شده باشد تا به راحتی جذب گلوله ها شود.

مرحله پنجم ( سرو کنید )

حال زمان آن رسیده که لگیمات های خوشمزه را از ظرف حاوی شربت خارج کرده و داخل دیس بچینید. روی لگیمات را می توانید با پودر نارگیل، پودر پسته یا سس شکلات تزئین کنید. دسر خوش طعم و لذیذ شما آماده است تا نوش جان فرمایید.

مواد لازم برای شیره:

  • شکر: دو و نیم لیوان
  • زعفران دم کرده: به مقدار دلخواه
  • شربت ذرت یا گلوکز مایع: دو قاشق غذا خوری
  • گلاب: یک چهارم لیوان
  • آبلیمو: یک قاشق غذا خوری

مراحل آماده سازی شهد یا شیره لگیمات:

مرحله اول ( ترکیب کردن آب و گلاب )

برای تهیه کردن شیره یا شربت این دسر خوشمزه ابتدا باید آب و گلاب را داخل یک قابلمه بریزید و بر روی اجاق قرار دهید . این ترکیب را روی شعله ملایم گاز به جوش آورید.

مرحله دوم ( آبلیمو و زعفران و شکر را بی افزایید )

هنگامی که آب و گلاب ترکیب شده به جوش آمد می توانید زعفران و آبلیمو را نیز اضافه کنید و هم بزنید. پس از گذشت حدود یک دقیقه شکر را داخل ترکیب بریزید و صبر کنید تا ته نشین شود. شکر را هم نزنید و اجازه دهید مقداری از آن، خود به خود حل شود. سپس با کفگیر چوبی شکر را کاملا با محتویات داخل قابلمه مخلوط کنید.

مرحله سوم ( گلوکز را اضافه نمایید )

در مرحله نهایی گلوکز مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید. پس از گذشت یک تا دو دقیقه زیر شعله گاز را خاموش کنید و شهد را کنار بگذارید تا کاملا سرد شود و غلظت آن متناسب شود.

2. آموزش تهیه لگیمات خانگی

در این بخش آموزش و تهیه لگیمات را با یک روش دیگر نیز برایتان قرار داده ایم. شما می توانید این روش را نیز برای تهیه این شیرینی خوشمزه امتحان کنید.

مواد لازم برای پخت لگیمات با شیرخشک:

  • شیرخشک قنادی: سه قاشق غذاخوری
  • آرد سفید: 240 گرم
  • نشاسته ذرت: سه قاشق غذاخوری
  • ماست پرچرب: دو پیمانه
  • شکر: دو قاشق غذاخوری
  • خمیرمایه فوری: یک قاشق غذاخوری
  • هل: نصف قاشق چای خوری
  • رازیانه: نصف قاشق چای خوری
  • نمک: یک هشتم قاشق چای خوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • آب ولرم: به مقدار لازم
  • زمان آماده سازی: 45 دقیقه
این غذا رو هم بپزید!  آموزش طرز تهیه شفته کوفته سماق کاشان +بررسی خواص و فواید سماق

مواد اولیه ذکر شده به اندازه هشت نفر می باشد.

مراحل طبخ و آماده سازی لگیمات:

مرحله اول ( مخلوط کردن مواد خشک )

در مرحله نخست باید مواد خشک را مخلوط کنید. برای درست کردن این دسر خانگی ساده بدون تخم مرغ یک ظرف پلاستیکی بزرگ برداشته و نشاسته ذرت، شیرخشک قنادی، شکر، آرد سفید، خمیرمایه فوری، نمک، رازیانه و هل را داخل آن با هم ترکیب کنید.

مرحله دوم ( درست کردن خمیر )

حال باید ماست را به تدریج و آرام آرام به محتویات داخل ظرف اضافه کنید. همزمان با این روند مواد را خوب هم بزنید تا زمانی که محتویات به حالت مایه شل و چسبنده و مرطوب مثل ماست شود. به خاطر داشته باشید که خمیر این مایه باید کمی شل باشد.

  • نکته: برای خمیر لگیمات از ماستی استفاده نمایید که هم دما با محیط باشد.

مرحله سوم ( استراحت دادن به خمیر )

پس از درست کردن خمیر لگیمات روی ظرف را به مدت یک ساعت با نایلون بپوشانید. حتما ظرف خمیر مایه را در یک محیط گرم بگذارید تا خمیر به اصطلاح شیرینی پزی “برسد” و حجم آن به اندازه دو برابر افزایش پیدا کند.

مرحله چهارم ( خمیر را ورز دهید )

در این مرحله حتما دستکش یکبار مصرف بپوشید. دستکش ها را آغشته به روغن نمایید. حال خمیر را به خوبی ورز دهید. زمانی که خمیر را استراحت می دهید داخل آن هوا ایجاد می شود شما باید پف آن را از بین ببرید.

مرحله پنجم ( لگیمات را سرخ کنید )

یک قابلمه بر روی اجاق قرار دهید و در حرارت را روی درجه ملایم تنظیم کنید. روغن را به مقداری که گلوله های خمیر در آن شناور شوند، داخل قابلمه بریزید. خمیر را در اسکوپ ساز یا ماسوره مخصوص درست کردن شیرینی بریزید. به همان روشی که بالاتر مطرح شد لگیمات ها را به صورت گرد گرد داخل روغن بریزید. حین سرخ شدن به طور مرتب لگیمات ها را جا به جا کنید و با کفگیر داخل روغن فرو کنید.

مرحله ششم ( آن را داخل شیره بریزید )

هنگامی که شیرینی ها طلایی شدند، آنها را از داخل روغن داغ خارج کنید و بلافاصله داخل ظرف حاوی شهد یا شربت بریزید. لگیمات ها را پس آن که شیره را به خود جذب کردند از ظرف خارج کنید و داخل یک آبکش بریزید تا شیره های اضافی آن ها خارج شوند.

این غذا رو هم بپزید!  آشنایی با 10 تا از بهترین غذاهای محلی بوشهر + روش های پخت آنها

مرحله هفتم ( داخل دیس بچینید )

حال زمان سرو میان وعده خوش عطر و منحصر به فرد شما است. لگیمات ها را داخل یک دیس یا ظرف بزرگ مطابق با سلیقه خود بی آرایید. شما می توانید برای لذیذتر شدن دسرتان بر روی آن شیره خرما، عسل و یا شیره انگور هم بریزید.

فوت کوزه گری برای تهیه لگیمات چیست؟

  • شما می توانید لگیمات ها را بر اساس سلیقه خودتان در پودرقند یا دارچین بغلتانید تا طعمی متفاوت را تجربه نمایید.
  • اگر دوست دارید لگیمات ترد داشته باشید، مقدار ماست را اندازه یک قاشق کم کنید، زیرا ماست بافت لگیمات را نرم می کند.
    بهتر است هر بار قبل از انداختن گلوله های خمیر در روغن آن را هم بزنید تا لگیمات شما بیشتر پف کند.
  • در دستور آماده سازی لگیمات از شکر یا شیرین کننده دیگری استفاده نمی شود اما اگر علاقه دارید کمی شیرین تر باشد، میتوانید یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر به محتویات خود اضافه نمایید.
  • توجه داشته باشید که اگر برای ریختن خمیر لگیمات از اسکوپ مخصوص بستنی استفاده می کنید پس از هر بار استفاده برای اسکوپ بعدی مجدد آن را داخل روغن فرو ببرید. این کار باعث می شود، حین انداختن گلوله داخل روغن خمیر به راحتی از اسکوپ جدا شود و به آن نچسبد.
فوت کوزه گری برای تهیه لگیمات

توصیه هایی درباره لگیمات:

  • از نگهداری طولانی مدت لگیمات در منزل خودداری کنید.
  • این شیرینی از ارزش غذایی اندکی برخوردار است و خوردن بیش از حد آن باعث افزایش قند و چربی در خون شده و منجر به بیماری های قلبی و عروقی خواهد شد. پس در خوردن آن احتیاط کنید.

سخن پایانی

شما دراین مقاله با آموزش طرز تهیه لگیمات آشنا شدید.همچنین از فوت کوزه گری در تهیه آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا دراسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

مواد اصلی برای پخت شیرینی لگیمات چیست؟

آرد، تخم مرغ، شکر، شیره و روغن است. مشروح کامل این مواد در متن گفته شده است.

آیا به جای استفاده از شیره خرما می توان از مواد دیگری هم استفاده کرد؟

بله اما مواد اصلی برای طرز تهیه لگیمات، شیره خرما است.

پیشنهاد ما به شما

غذای محلی آذربایجانی

اکثر شهرهای ایران غذاهای محلی مربوط به خود را دارند و گاهی اوقات این غذاها …

دیدگاهتان را بنویسید